03 december 2014

Fit 4 school

Hoe fit is de gemiddelde leerling? Andere vraag: Hoe fit moet je eigenlijk zíjn om het
schoolse leven een beetje vol te houden? En die docenten, hoe scoren die op de schaal
van Fit?
Soms lees je weer verontrustende berichten in de krant. De gemiddelde leerling zou te
zwaar zijn, een matige conditie hebben, te weinig slaap krijgen. Een verantwoord
ontbijt schiet er ook nog weleens bij in, áls er al ontbeten wordt. Alle mooie acties op
bijvoorbeeld basisscholen ten spijt.
Je kunt een dag op school natuurlijk op verschillende manieren bekijken en beleven.
Positief gezien, dat wil zeggen, conditioneel prima te doen, ziet het er ongeveer als
volgt uit: Je zorgt dat je precies tussen de eerste en tweede bel binnenkomt, of je zegt
standaard: ‘ik dacht dat het eerste uur uitviel,iemand heeft me gebeld!’ Je laat je
spullen zoveel mogelijk thuis, ‘travel light’ zogezegd, pakt je achterstallige nachtrust
terug tijdens de meest slaapverwekkende lessen, geniet van je pauzes, neemt de
aantekeningen over van een klasgenoot die geen ‘nee’ durft te zeggen en vertrekt weer
-een uur te vroeg. (‘Ik dacht dat het laatste uur uitviel, dat zeiden ze!’)
Eenmaal thuis heb je nog ruim de tijd om te bankhangen (het tegenovergestelde van
bankdrúkken), tegen de tijd dat je ouders thuiskomen, kruip je heel even achter je
bureau en laptop en zucht: ‘Pffff…nét klaar…de hele middag aan m’n huiswerk gezeten!’
Conditioneel prima te doen…
De andere manier om een schooldag te bekijken: je staat bijtijds op, hebt de avond
ervoor alles ingepakt wat je nodig hebt, je bent op tijd in de les (dat is bij ons best
vroeg…), bent druk met allerlei opdrachten, groepswerk, aantekeningen, presentaties,
enzovoorts. In de pauze trek je een sprint naar het tostiapparaat, heb je ook nog eens
corvee, doe je na schooltijd wat aan je Maatschappelijke Stage, ga je ’s avonds trainen
en werk je nog even aan jouw deel van een groepsopdracht. En alleen al van het
gewicht van je rugtas word je vanzelf breed. En die slaap heb je gewoon nodig, want de
volgende dag… zelfde schema. Topsport, dus bijtijds naar bed. Al te lang doorgaan
met activiteiten waarvoor je op een scherm moet kijken, of dat nu de tv, de laptop, de
tablet of je smartphone is, schijnt trouwens niet goed te zijn voor je slaap. Het blijft
dan te lang ‘hyperen’ in je hoofd. Nou ja, wijsheden en onderzoeksuitslagen genoeg
voorhanden.
De fitheid van onze tweedejaars werd de afgelopen week onder de loep genomen
tijdens het prachtige project ‘Hoe fit ben jij?’ Een nieuw project, waarbij veel vakken
samenwerkten. Mens en natuur, lichamelijke opvoeding, wiskunde en zelfs het plusvak
muziektheater leverde een aandeel met een hilarische openingsclip met aerobics. Er
werd natuurlijk gesport, onder meer de beruchte shuttlerun, maar ook gemeten:
bloeddruk, hartslag, snelheid. De inhoud van de eigen koelkast werd beschreven en
gekeurd, we gingen op zoek naar voedselverleidingen in onze omgeving. ‘Weet wat je
eet’ was dan ook een slogan tijdens het project. Die nuttige informatie over gezond
eten werd letterlijk en figuurlijk verwerkt in de slotactiviteit: koken! In groepjes
werden gezonde, maar ook erg lekkere gerechten en drankjes gemaakt en smaakvol
gepresenteerd aan de uitgenodigde ouders. Op vrijdagmiddag liep de school al snel vol
en waren de etenskraampjes nóg sneller leeg! Een erg leuke en gezellige afsluiting van
een mooi project!
En over die fitheid van de gemiddelde leerling hoeven we ons geloof ik niet al te veel
zorgen te maken.
Over die van de docenten dan? Nou, wat DIE allemaal in hun vrije tijd doen om de
leerlingen een beetje bij te houden, daarover een volgende keer maar eens. Ik ga m’n
laptop dicht doen en nog even bankdrukken, eh….hangen, anders blijft het te druk in
m’n hoofd en slaap ik niet voldoende.
Morgen weer een dagje topsport…
Bert Jansen, Docent Veluws College Twello