24 april 2013

Mediasociaal

Bij maatschappijleer behandelen we het hoofdstuk: ‘De sociale media’. Ik
realiseerde me opeens dat mijn complete schooltijd zich afspeelde zónder
internet en mobiele telefonie. Hoe heb ik die tijd overleefd? Ik fietste naar
school en naar huis zonder ook maar iemand te kunnen laten weten dat ik
onderweg was, eraan kwam, er bijna was! Wikipedia was een gebouw in
de stad waar je boeken kon lenen om iets aan de weet te komen over een
onderwerp. Wij noemden het ‘De Biep’. Het schijnt er nog steeds te staan.
Wanneer mijn vriendinnetje mij belde of ik haar, kon dat alleen in of vanuit de huiskamer, waar je ouders ook zaten. Nul privacy. Het enige wat je
kon doen was dat gedraaide snoer van de telefoon (ja, jongens en meisjes,
zo’n zware zwarte doos met een drááischijf) zover uittrekken dat je nog
net met de hoorn (een soort handvat met een spreek- en luisterschelp)
door de deur kon en dan stond je in de gang. Kamerdeur zover dichtduwen
dat het snoer er nog net tussen kon en dan was er nog enigszins kans op
een romantisch gesprek. Niet te lang, want dat was te duur.
De afgelopen weken waren prima om het onderwerp ‘media’ te bespreken.
Een aanslag tijdens een marathon komt in gefilmde amateurbeelden
sneller binnen op je telefoon dan waar ook. Een interview met WillemAlexander en Maxima (ik mag ze gewoon bij hun voornaam noemen!) kun
je bekijken, er direct op reageren via Twitter en/of Facebook en tijdens de
uitzending stromen de reacties al binnen.
Deze interactiviteit vraagt wel wat aanpassingen aan het gedrag. Sociale
media worden al snel asociale media. John Ewbank trekt zijn koningslied
terug vanwege de heftige reacties en bedreigingen via die ‘social’ media.
Banken worden platgelegd via cyberaanvallen. Op school proberen we
onze mobiele brigade (lees: de leerlingen) verantwoord te laten omgaan
met de nieuwe media. Dat lukt niet altijd, maar gezien de voorbeelden van
de volwassenen om hen heen is dat ook niet zo verwonderlijk. Dingen
verbieden helpt vaak niet, in gesprek blijven wél. Want er zitten ook zoveel
mooie en zinvolle kanten aan. Uiteindelijk gaat het toch weer gewoon om
respect en tolerantie.
De komende week besteden we daar met de tweedejaars aandacht aan
met het project ‘weggezet’, over discriminatie toen en nu. Met als
‘dieptepunt’ een bezoek aan Westerbork.
Verder krijgen we een gastles van het C.O.C. over het omgaan met
homoseksualiteit. Zinvol project in deze tijd van denken, herdenken,
gedenken, inhuldigen en hopelijk ook nádenken. Soms even tot tien tellen
voor je iets post of roept. Over een leerling, een docent of de schrijver van
een lied bijvoorbeeld. Homo-of heteroseksueel.
Ik wens iedereen een feestelijke 30 april, met welk koningslied dan ook, en
mooie meidagen om te herdenken en de vrijheid te vieren!
Bert Jansen
Docent VC Twello