Overgangsnormen klas 1, 2 en 3
Algemene overgangsnormen klas 1, 2 en 3
Bouwstenen voor de overgangsbesluiten van leerjaar 1 naar 2
-
De informatie (bv cijfers, waarderingen) uit de afgenomen toetsen.
-
Het beeld dat naar boven komt uit het formatieve handelen en de formatieve evaluatie.
-
Het functioneren van de leerling in het aangeboden onderwijs (bv houding, inzet).
-
Relevante informatie uit de driehoekgesprekken (leerling, ouders, mentor).
-
De op basis hiervan (punt 1 t/m 4) geadviseerde werkniveaus per vak
Overgang klas 1 naar klas 2:
-
De leerlingen worden besproken op basis van de bovenstaande bouwstenen.
-
Als 3 of meer vakken anders adviseren dan het werkniveau dat mogelijk is in de betreffende klas (M in HA klas, A in MH-klas, K in MH-klas) dan wordt de leerling besproken.
-
Het werkniveau per vak voor klas 2 wordt bepaald. Blijft de leerling in dezelfde klas?
Indien dit niet het geval is: 1MH: overstap naar kader, eventueel overstap naar 1HA (bij A potentie). 1HA: eventueel overstap naar 1MH (M-leerling).
-
De meerderheid van de docentenvergadering bepaalt de overgang.
-
De directie behoudt het recht om af te wijken van de beslissing van de docentenvergadering.
Bouwstenen voor de overgangsbesluiten van leerjaar 2 naar 3
-
De informatie (bv cijfers, waarderingen) uit de afgenomen toetsen.
-
Het beeld dat naar boven komt uit het formatieve handelen en de formatieve evaluatie.
-
Het functioneren van de leerling in het aangeboden onderwijs (bv houding, inzet).
-
Relevante informatie uit de driehoekgesprekken (leerling, ouders, mentor).
-
De op basis hiervan (punt 1 t/m 4) geadviseerde werkniveaus per vak
Overgang klas 2 naar klas 3:
-
De leerlingen worden besproken op basis van de bovenstaande bouwstenen.
-
Als 3 of meer vakken lager adviseren dan het gewenste doorstroomniveau dan wordt de leerling besproken.
-
Als 2 kernvakken (Ne, En, wi) lager adviseren dan het gewenste doorstroomniveau dan wordt de leerling besproken.
-
De meerderheid van de docentenvergadering bepaalt de overgang naar de opleiding in leerjaar 3
-
De directie behoudt het recht om af te wijken van de beslissing van de docentenvergadering,
Bouwstenen voor de overgangsbesluiten van leerjaar 3 naar leerjaar 4
-
De informatie (bv cijfers, waarderingen) uit de afgenomen toetsen.
-
Het beeld dat naar boven komt uit het formatieve handelen en de formatieve evaluatie.
-
Het functioneren van de leerling in het aangeboden onderwijs (bv houding, inzet).
-
Relevante informatie uit de driehoekgesprekken (leerling, ouders, mentor).
-
De op basis hiervan (punt 1 t/m 4) geadviseerde adviezen per vak
Overgangsadvies
De vakdocenten op Mheenpark geven tweemaal per jaar een overgangsadvies.
-
Bij de prognosevergadering (januari/februari) en de overgangsvergadering (juni) geven de docenten aan de leerlingen een tussentijds advies, hierbij hebben ze de onderstaande mogelijkheden *:
-
Goed – Op grond van de combinatie van inzet, inzicht en vaardigheden voor mijn vak, raad ik de keuze voor dit vak echt aan!
-
Voldoende – Op grond van de combinatie van inzet, inzicht en vaardigheden voor mijn vak, is het verantwoord om dit vak in de bovenbouw te kiezen.
-
Twijfel – Op grond van de combinatie van inzet, inzicht en vaardigheden voor mijn vak, lijkt het kiezen van dit vak in de bovenbouw niet verstandig.
-
Onvoldoende – Op grond van de combinatie inzet, inzicht en vaardigheden voor mijn vak, is de keuze voor dit vak in klas 4 niet verantwoord.
-
Overgangsnorm
In principe worden bij de overgangsvergaderingen alle leerlingen bevorderd naar het vierde leerjaar, tenzij:
-
bij het overgangsadvies (van alle vakken) in totaal zoals hieronder staat wordt geadviseerd:
-
>* 2x onvoldoende
-
1x onvoldoende én > 2x twijfel
-
> 4x twijfel
-
*> betekent ‘meer dan’
-
In het gekozen profiel (vakkenpakket klas 4) in totaal zoals hieronder staat wordt geadviseerd:
-
> 1x onvoldoende
-
> 2x twijfel
-
- Leerlingen die niet voldoen aan de norm zijn een bespreekgeval. De vergadering bepaalt hierna het vervolg middels een stemming.
- De directie behoudt het recht om af te wijken van de beslissing van de docentenvergadering.